Szkolenie Mobbing w pracy przykłady

Ważne zmiany! Pracownicy nie muszą już wnosić opłaty sądowej od pozwów!

  • Jak zabezpieczyć firmę, Jak przeciwdziałać mobbingowi?

  • Odpowiedzialność za mobbing w pracy

Zorganizuj szkolenie wewnętrzne dla swoich pracowników!

Dlaczego jest to ważne?

Ponieważ pracodawcy mają ustawowy obowiązek przeciwdziałać mobbingowi w pracy - wynika to wprost z art. 94 (ze znaczkiem 3) Kodeksu pracy.

Pracownicy coraz śmielej decydują się na skierowanie do sądów spraw o mobbing, molestowanie i dyskryminację.

Dlatego:

Jeśli jesteś członkiem zarządu lub kadry zarządzającej to zadbaj, aby pracownicy wiedzieli konkretnie co jest, a co nie jest mobbingiem w pracy.

 Szkolenie Mobbing w pracy przykłady prowadzimy w formie:

stacjonarnej w siedzibie Klienta lub innym wybranym miejscu

lub

online.

Szkolenie Mobbing w pracy przykłady prowadzimy zazwyczaj w godzinach od 10.00 do 14.00 lub do ostatniego pytania.

Przed szkoleniem przekazujemy autorską prezentację, zawierającą przykłady co jest a co nie jest mobbingiem w pracy.

PROWADZĄCĄ SZKOLENIE MOBBING W PRACY PRZYKŁADY JEST:

Założycielka Akademii Stosowania Prawa - radca prawny Monika Drab

autorka e-booków:

Mobbing Co to

Mobbing Co dalej

PO SZKOLENIU UCZESTNICY BĘDĄ WIEDZIEĆ:

Czym jest mobbing?

Przykłady mobbingu pozwolą rozpoznać, czy dane zachowanie może być uznane za mobbing.

Kiedy nie możemy mówić o mobbingu?

Jak może wyglądać mobbing podczas pracy zdalnej?

Jaka jest odpowiedzialność mobbera i firmy?

Jak należy kształtować w spółce relacje pomiędzy pracownikami oraz pomiędzy pracownikami i ich przełożonymi, aby wyeliminować albo zminimalizować możliwość wystąpienia zachowań związanych z dyskryminacją, molestowaniem i mobbingiem.

Zabezpieczenia przed ryzykiem odpowiedzialności odszkodowawczej wobec pracowników, którzy doświadczyli mobbingu.


RAMOWY PROGRAM

Szkolenie Mobbing w pracy przykłady:

1. Czym jest mobbing? Przykłady z orzecznictwa i praktyki

2. Cechy charakterystyczne mobbing, w tym  45 cech mobbingu wg Heinza Leymana.

3. Identyfikowanie i rozpoznawanie mobbingu.

a. Mobber i Ofiara – cechy charakterystyczne

b. Zachowania wskazujące na istnienie zjawiska.

4. Działania praktyczne zapobiegające zjawisku:

a. z zakresu codziennego zarządzania;

b. komunikacja w zespole;

c. zasady dotyczące kultury pracy;

d. jak wydawac polecenie, nadzorować, kontrolować aby … pracownik nie zarzucił mobbingu

5. Reagowanie na mobbing.

a. Z punktu widzenia przełożonego

b. Z punktu widzenia obserwatora

c. Z punktu widzenia ofiary

d. Reagowanie na różne zachowania osoby przejawiającej tendencje do bycia mobberem.

6. Przepisy Kodeksu pracy dotyczące mobbingu.

a. Prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników

b. Możliwe roszczenia i odszkodowania za mobbingu

7. Przeciwdziałanie dyskryminacji i molestowaniu seksualnemu w miejscu pracy.

8. Procedura antymobbingowa – zakres, stosowanie, wzór regulacji

9. Komisja antymobbingowa – zasady działania

10. Case studies. Konsultacje indywidualne

mobbing w pracy

Procedura Antymobingowa dla Twojej firmy

Pozyskaj więcej informacji: monika@dja-legal.pl

mobbing w pracy

A jeśli masz teraz chwilę, to zaparz dobrą kawę i mam dla Ciebie coś ciekawego do poczytania: 

Pracownik może pozwać firmę o mobbing nie płacąc opłaty sądowej! Szkolenie Mobbing w pracy przykłady

Od 28 września 2023 r. każdy pracownik, który pozwie firmę o mobbing czy np. nierówne traktowanie w wynagrodzeniu nie będzie musiał wpłacać opłaty sądowej od takiego pozwu!

Co to oznacza dla firm?

Zmiana przepisów może spowodować, że nie będzie ograniczeń w szacowaniu kwoty roszczenia, szczególnie w sprawach o mobbing, dyskryminację czy molestowanie.

Już teraz pozwy w takich sprawach są wielotysięczne, ale często pracowników powstrzymywał fakt, że jeśli wnosili o kwotę większą niż 50.000 złotych, to musieli wpłacić opłatę sądową 5 %.

Zatem, często odpuszczali, bo nie chcieli ryzykować.

Teraz pracownik może wycenić swoje roszczenie przy mobbingu zarówno o odszkodowanie, jak i o zadośćuczynienie na odpowiednio wysokie kwoty i nie musi się obawiać, że „inwestycja w proces” okaże się kosztowna.

Firmy muszą utworzyć rezerwy finansowe - Szkolenie Mobbing w pracy przykłady

Jeśli pracownik pozwie firmę o konkretną kwotę, która nie będzie odpowiadała trzymiesięcznemu wynagrodzeniu tylko będą to setki tysięcy złotych, to pozwani przedsiębiorcy będą musieli utworzyć rezerwę finansową odpowiadającą kwocie pozwu.

Dla firm taka zmiana rodzi konieczność przyjrzenia się zagadnieniu mobbingu i ewentualnej dyskryminacji płacowej. Wiadomym jest bowiem, że nie wszystkie firmy mają procedury anymobbingowe i szkolą cykliczne kadrę kierowniczą z antymobbingu. Tymczasem pierwszy paragraf przepisu dotyczącego mobbingu nakłada właśnie na pracodawcę (zarząd) obowiązek przeciwdziałania mobbingowi w firmie. Zatem nie wystarczy to, że zarząd sam nie mobbinguje. Zarząd musi podjąć określone działania, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo mobbingowania przez np. przełożonych. Nie może pozostać bierny. Zarząd, który nic nie robi w kwestii zabezpieczenia firmy przed niebotycznymi odszkodowaniami, sam naraża się na odpowiedzialności wobec firmy (wspólników, akcjonariuszy).

Warto pamiętać, że przegrane procesy o mobbing czy nierówne traktowanie pracowników, które najczęściej w firmach dotyczy wynagrodzeń nie pozostaje obojętne z punktu widzenia odpowiedzialności członków zarządu wobec spółki. Członek zarządu bowiem odpowiada – zgodnie k.s.h – za działania i zaniechania sprzeczne z prawem, czyli także kodeksem pracy.

ZAMÓW SZKOLENIE Z ANTYMOBBINGU DLA SWOJEJ FIRMY  

Mobbing w pracy – niechlubne zachowanie pracodawcy i duży problem dla pracownika

Mówi się, że mobbing w firmach jest wszechobecny, zarówno wtedy, gdy pracujemy zdalnie, jak i wtedy, gdy jesteśmy w biurze. Ponieważ zachowań, które mogą nosić jego znamiona jest bardzo wiele, to przed postawieniem pracodawcy zarzutu, musisz poznać jego definicję. Dopiero przykłady mobbingu pozwolą Ci rozpoznać, czy dane zachowanie może być uznane za mobbing.

Mobbing w pracy – definicja z Kodeksu pracy. Szkolenie Mobbing w pracy przykłady

Zgodnie z Kodeksem pracy mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.

Ale czy ta definicja mobbingu jest dla Ciebie zrozumiała?

Na czym polega mobbing w pracy?

Czytając definicję mobbingu można odnieść wrażenie, że nękać pracownika można byleby nie uporczywie i długotrwale. Co oznacza uporczywie i długotrwale? Odpowiadamy na to pytanie w e-booku.

Najpopularniejsze działania z zakresu mobbingu dotyczą tzw. „terroru biurowego”. Na mobbing narażony jest każdy, niezależnie od miejsca, w którym pracuje (chyba, że prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą). Biuro, korporacja czy sklep to nie jedyne miejsca, w których można spotkać się z mobbingiem.

Co może być przejawem mobbingu wobec pracownika?

Mobbing w pracy może przybierać różne formy. Wśród najpopularniejszych, charakterystycznych zachowań mobbera na szczególną uwagę zasługują:

  • nieuzasadniona krytyka,

  • szukanie „na siłę” błędów;

  • publiczne upokarzanie i wyśmiewanie;

  • obmawianie,

  • plotkowanie,

  • nagminne przerywanie i niedopuszczanie do głosu,

  • wyśmiewanie,

  • obrażanie i groźby,

  • wydawanie absurdalnych, niewłaściwych, zbyt trudnych poleceń,

  • zatajanie kluczowych informacji,

  • szykanowanie

  • poniżanie.

  • wyznaczanie niemożliwych do realizacji terminów wykonania zadania;

  • przydzielanie bezsensownych zadań i wydawanie absurdalnych poleceń;

  • bezpośrednie nękanie, takie jak terror telefoniczny, również po godzinach pracy;

  • obelżywe maile czy niestosowne żarty;

  • nieuzasadnione groźby związane z utratą pracy;

  • ograniczenie możliwości wypowiadania się;

  • wypowiadanie negatywnych uwag na temat jego życia osobistego;

  • molestowanie i aluzje o charakterze seksualnym;

  • ukrywanie istotnych informacji;

  • zmuszanie do wykonywania prac naruszających godność osobistą;

  • pomijanie przy awansach

To tylko niektóre przykłady mobbingu. Jednak nie każde naganne zachowanie będzie mobbingiem.

Zachowania polegają na nękaniu lub zastraszaniu pracownika, ale jednocześnie muszą wywołać zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, spowodować poniżenie lub ośmieszenie pracownika, albo izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.

Dlatego czasami dochodzi do nieuzasadnionego oskarżenia o mobbing, co może rodzić problem dla osoby, która pomawia o mobbing swoich kolegów czy koleżanki.

Dlatego bezwzględnie należy szczegółowo poznać praktyczne aspekty definicji mobbingu.

Jakie mogą być rodzaje mobbingu w pracy? Szkolenie Mobbing w pracy przykłady

Przykłady można mnożyć, sytuacja jest czasami trudna i w niejednej firmie „puszczają nerwy”, jednak prawo jest prawem i należy go przestrzegać.

Jaki jest wspólny mianownik sytuacji podanych w przykładach?

Mobbowanie może występować twarzą w twarz, w linii: przełożony – podwładny, podwładny – przełożony, pomiędzy pracownikami na równorzędnych stanowiska ale także online:

  • podczas telekonferencji,

  • w korespondencji e-mail.

Tymczasem pracodawca nie tylko nie może stosować mobbingu, ale powinien również wszelkim sytuacjom mobbingowym przeciwdziałać.

Kto odpowiada za mobbing w pracy?

Zgodnie z art. 94³§ 1 Kodeksu pracy: Pracodawca zobowiązany jest do przeciwdziałania mobbingowi, czyli zazwyczaj zarząd firmy.

Co firma powinna zrobić, aby spełnić obowiązek przeciwdziałania mobbingowi?

Oto checklista spraw, które powinny być u każdego pracodawcy ustalone/sprawdzone/załatwione:

  • Czy firma miała/ma zarzuty pracowników o mobbing? Jeśli tak, to czy i w jaki sposób sprawa zarzutów rozstała rozstrzygnięta (sankcje wobec mobbera, odszkodowanie/zadośćuczynienie na rzecz pracownika, nie podjęto działań).

  • Czy firma systematycznie (np. co 6 miesięcy) przeprowadza szkolenia dla pracowników ucząc ich i pokazując na przykładach jakie zachowania mogą stanowić mobbing. Czy posiadacie dowody przeszkolenia pracowników (program, prezentację, ankiety).

  • Czy w firmie funkcjonuje procedura antymobbingowa dostosowana do wielkości i charakteru firmy (nie jako „martwy” dokument ściągnięty jak wzór z Internetu).

  • Czy w firmie została powołana komisja antymobbingowa, kto wchodzi w jej skład, czy są to osoby, które w odpowiedni sposób zostały przygotowane do tej funkcji.

  • Czy w firmie jest specjalna procedura skargowa (w tym wyznaczenie jednostki, do której skargi te można kierować).

  • Czy Zarząd jest świadomy, że odpowiada (z k.s.h) własnym majątkiem wobec spółki za straty wyrządzone zaniechaniami sprzecznymi z prawem, w tym w związku z nie przeciwdziałaniem mobbingowi w firmie.

Nie zwlekaj! Zorganizuj szkolenie zamknięte dla swojej firmy.