Skuteczna windykacja należności
Jak skutecznie odzyskać pieniądze od kontrahentów?
W ramach szkolenia proponujemy:
(1) szkolenie - warsztaty, (2) szczegółowe, bogate w treści materiały autorskie dla każdego Uczestnika, (3) liczne case study, (4) certyfikaty o ukończeniu szkolenia, (5) dojazd wykładowcy/ów do miejsca wskazanego przez Klienta w Polsce, (6) ODPOWIADAMY NA WSZYSTKIE PYTANIA UCZESTNIKÓW !
Ostateczne wynagrodzenie ustalane jest po zapoznaniu się z założeniami Klienta co do długości trwania szkolenia, ilości Uczestników oraz miejsca przeprowadzenia.
WYKŁADOWCA: Założyciel Akademii Stosowania Prawa - radca prawny Monika Drab-Grotowska
O SZKOLENIU
Niewątpliwą zaletą szkolenia będzie przekazanie Uczestnikom sposobów przydatnych w skutecznym dochodzeniu należności handlowych, a także sprawdzenia wiarygodności kontrahenta, oceny jego zdolności do wywiązania się z zawartej umowy.
Podmioty gospodarcze przecież na co dzień spotykają się z problemem, co zrobić, by odzyskać pieniądze od kontrahentów, którzy nie są w stanie lub nie chcą spłacać zobowiązań. Często wiele należności jest nie odzyskanych. Tymczasem, gdy kontrahent nie wywiązuje się z umowy - przestaje płacić lub też nie wydaje nam usługi/towary w należyty sposób, zgodnie z umową, reakcja każdego przedsiębiorcy powinna być natychmiastowa.
Punktem wyjścia zaś jest prawidłowa, dobrze zabezpieczona umowa, jak bowiem głosi stara zasada: “W biznesie nie dostajesz tego na co zasługujesz, dostajesz to co wynegocjujesz”.
- Cehster Karass. Podczas szkolenia pracujemy na konkretnych wzorach różnych umów.
PROGRAM SZKOLENIA
Sposoby zawierania umów
jak prowadzić efektywne i skuteczne negocjacje,
prawa i obowiązki stron podczas negocjacji,
odpowiedzialność prawna i nie tylko.... za niezachowanie lojalności w negocjacjach
zapytanie ofertowe, oferta i przyjęcie oferty, przyjęcie częściowe oferty, czy ma moc prawną, przyjęcie oferty z zastrzeżeniami,
formy zawarcia umowy: ustna, elektroniczna, pisemna, itd., itp.)
forma prawna wprowadzania zmian do umowy (aneksów), sposoby ich tworzenia, warunki jakim powinny odpowiadać.
Przesłanki ważności umowy
forma umowy a jej ważność i dochodzenie z niej roszczeń,
właściwa reprezentacja stron umowy, ważność odpisów z rejestru,
udzielanie pełnomocnictw (rodzaje, wymogi formalne, zagrożenia, opłata),
wymóg zgody osoby trzeciej albo organu spółki kapitałowej na zawarcie umowy,
skutki podpisania umowy przez osobę nieuprawnioną oraz z naruszeniem właściwej formy.
Sprawdzanie wiarygodności kontrahenta
jakie informacje należy uzyskać o kontrahencie przed przystąpieniem do negocjacji lub przed podpisaniem umowy,
sposoby uzyskania informacji o kontrahencie,
standing finansowy klienta i jego sytuacja prawna – prezentacja sposobów ustalenia czy kontrahent jest wypłacalny i w jakim terminie jest w stanie zapłacić,
zawieranie umowy z przedsiębiorcą pozostającym w związku małżeńskim (zabezpieczenie umowy odpowiedzialnością małżonków, majątkiem wspólnym).
Klauzule pomocne w windykacji należności od partnerów handlowych
określenie stron umowy
formy określenia jednoznacznego przedmiotu umowy,
wartość przed miotu umowy, cena (brutto, netto - jak muszą być zapisane), jakie koszty kształtują cenę, wpływ warunków handlowych na cenę (elementy nie będące kosztami produkcji, a wpływające na poziom cen: termin realizacji umowy, opcja terminowa umowy, termin płatności, forma płatności, gwarancje dobrego wykonania, itd., kary, odszkodowania, czas gwarancji, itp.),
formy i terminy płatności, uporządkowanie form płatności wraz ze wzrastającym ryzykiem dostawcy, różnicowanie form płatności w zależności od dostarczanego towaru, usługi (standard, nie standard - na indywidualne zamówienie),
zabezpieczenie płatności: zaliczka, zadatek, przedpłata (różnice między tymi pojęciami) inne formy prawnych zabezpieczeń.
koszty zabezpieczenia płatności i kto je ponosi, na jaki okres powinno być składane zabezpieczenie należności.
określenie terminów realizacji przedmiotu zamówienia w warunkach dostaw, realizacji dostaw i usługi (np. instalacji i uruchomienia), dostawy i rozruchu, odbiorów po sprawdzeniu parametrów, itp.,
tryb odbioru wykonania umowy, konsekwencje zachowania stron podczas odbioru wykonania umowy (ograniczenia dowodowe w zakresie stwierdzenia wykonania umowy - dozwolone przez prawo).
Kary i odszkodowania w umowach - jak je windykować?
definicja kary - typowe działania za które przewidywane są kary,
sposób naliczania kar,
wysokość kar - ograniczenia prawne i zwyczajowe,
definicja odszkodowania,
definicja szkody,
różnica między karą, a odszkodowaniem (co jest większym ryzykiem dla firmy),
zwyczajowe i prawne (czy istnieją) formy ograniczenia wysokości należnego, potencjalnego odszkodowania,
czy naliczanie kar i odszkodowań może być oparte o inne podstawy (przepisy) niż postanowienia umowy, możliwości zwiększenia i zmniejszenia odpowiedzialności dostawcy.
Gromadzenie właściwej dokumentacji i zachowanie trybów postępowania umożliwiających windykację należności
umowa, faktura, dowód spełnienia świadczenia, oświadczenie o uznaniu długu,
wezwanie do zapłaty,
prawidłowe wystawianie dokumentów stanowiących dowody istnienia wierzytelności,
jak uniknąć przedawnienia roszczenia.
Konsekwencje prawne niewykonania lub nienależytego wykonania umowy.
Windykacja pozasądowa i sądowa - koszty, przebieg, sposoby korzystnego zakończenia.
Rozwiązanie testu lub case study.